Ukrajina cestou necestou: VIII. ... a zase offroad?

Sobota 2. 9. 2017.  Včerejší odpoledne jsme s manželem strávili prohlídkou Yaremche. Přes tohle městečko jsme už několikrát projeli.

Jezdíme sem nakupovat, ale potřebovala jsem si ho prohlídnout z blízka a projít pěšky.

Michal zůstal doma a udělal nutnou údržbu na motorce. Už to bylo potřeba, aby nezačaly odpadávat součástky. My jsme se zatím tedy potulovali po Yaremche.

Byl první školní den a to je tady vždy velká sláva, konají se slavnostní nástupy, zní proslovy a hymna. Děti a i jejich rodiče a prarodiče obléknou Huculské kroje a po slavnostním zahájení školní docházky jdou buď do restaurace na oběd (ti movitější), nebo jich většina odjede domů. Bohužel jsme žádný z nástupů neviděli, protože jsme si potřebovali vyměnit peníze v bance a chvátali jsme, než budou mít polední pauzu. Takže jsme pak na hlavní ulici potkávali pestrobarevné hloučky dětí a omladiny.

Hlavní ulice v Yaremche je hezká, upravená, plná restaurací a kaváren, různých obchodů a stánků s nabídkou turistických exkurzí. Je vidět, že se všichni snaží sem přilákat a udržet turisty.

Je tady i hezká tržnice s typicky Karpatskými suvenýry.  Mě ale přišly dost drahé a ani jsem nějak nezatoužila vlastnit huňaté vlněné podkolenky i když velmi hezky zdobené, nebo ovčí kožešinu. Já na tyhle věci moc nejsem.

Do Yaremche jsme se vrátili ještě navečer v kompletní sestavě. Domluvili jsme si slavnostní večeři a tak jsem chtěla vyzkoušet slavnou restauraci Huculština. Je zmiňována v průvodci, který mi pomáhá plánovat naši cestu a i místní ji pochvalují. Bohužel se v restauraci konala privátní akce a tak jsme měli smůlu. Naštěstí si Vláďa vzpomněl, že nedaleko je jiná restaurace U Jakova a tam si pochutnali při minulé návštěvě. Neudělali jsme chybu. Jídlo bylo výborné a dobře udělané. I ceny byly příznivé (pivo 25,- hřiven, jídlo cca 100,- hřiven).

Ovšem poklidné a příjemné večeři předcházelo adrenalinové odpoledne.

Stroje v podstatě už dva dny odpočívaly, protože nějaká jízda po silnici, nebo jen prašné cestě nebyl žádný adrenalin. Kluky už svrběly zase ruce a tak bylo jasné, že vyrazíme po obědě na "malou vyjížďku".

Tady v horách je výraz "malá" hodně zavádějící, protože značení turistických tras nějaké je, ale žádná sláva a my stejně musíme jet tam, kam projede čtyřkolka a motorka. Takže nakonec dojedeme úplně jinam, než jsme si původně mysleli.

Pro jistotu sebou vozíme, kromě mobilu a lékárničky i turistickou mapu, abychom alespoň přibližně určili, kde vlastně jsme.

Nejdřív jsme objevili jednu krásnou vyhlídku, ze které jsme měli Mykulychin jako na dlani. Musím souhlasit tady s jedním místním domorodcem Romanem, že tahle "vesnice" zaujímá stejnou rozlohu jako Oděsa!

Ano, věřím tomu, protože když se drápete se čtyřkolkou několik kilometrů do kopce lesem a necestou a najednou se před Vámi vynoří dřevěná chaloupka s kvetoucí zahrádkou, slepicemi a nezbytnou kravkou, tak nechápete, kde se to tady vzalo. Ale což děduška s bábuškou a kravka nebo koza, ale když tam ještě stojí žigulík, to nechápete už vůbec nic.

Obdivuji místní domorodce a horaly, protože život tady není žádné peříčko. I proto mně velmi překvapila informace od místní rodačky Valji, že z tohoto kraje mladí lidé neutíkají do města, jdou studovat a vrací se zpět. Žijí tady a snaží se pracovat v turistickém ruchu, nebo v obchodě, apod... Mají můj obdiv, já bych tady nepřežila jednu zimu.

Ale to už jsem zase odbočila od našeho výletu.

Z překrásné vyhlídky jsme se vydali přes hlavní cestu dál do kopců. Vyškrabali se na Stajky (951 m n.m.), Smerickok (1007 m n.m.) a přes kopec Tovstyl (1016 m n.m.) jsme pomalu zamířili zpět.

Logicky, to co jsme nastoupali, jsme zase museli sjet dolů. Tentokrát to byl opravdu adrenalin, hlavně pro Michala, protože cesta byla opět plná hladkých valounů v kombinaci se štěrkem a plná výmolů. Když říkám výmolů, mám na mysli krátery v průměru 1 m a minimálně 30 cm hluboké, případně pro zpestření koryto vymleté vodou, případně ještě plné vody. Opět jsme několikrát brodili vodou, nebo tedy spíš bahnem a Michal 2x položil motorku.Jednou při cestě nahoru a podruhé cestou dolů. V některých úsecích jsem si říkala, že to snad ani nemůže sjet ve zdraví.

Když jsme se živi a zdrávi sešli v údolí u kapličky, rádi jsme tam nechali několik hřiven, jako poděkování, že jsme vyvázli se zdravýma rukama a nohama.

Po takovém výletu nám vždycky strašně vyhládne a tak po nezbytné hygieně, jsme se jeli nadlábnout s Honzou a Ivannkou do Yaremche. Šašlik s hranolkama, játra na smetaně a Vláďova hustá polévka plná masa, opečených brambor a fazolí byly skutečně skvělé.

Autor: Věra Janů | sobota 7.4.2018 16:27 | karma článku: 19,47 | přečteno: 679x

Věra Janů

Ukrajina cestou necestou: XI. Odjezd.

Úterý 5. 9. 2017. Je to jasné, motorka a čtyřkolka jsou naloženy. Včera pršelo celý den až do noci. Teď sice svítí sluníčko, ale posádka už je téměř naloděna.

29.4.2018 v 21:31 | Karma: 13,17 | Přečteno: 349x | Diskuse| Cestování

Věra Janů

Ukrajina cestou necestou: X. ".....chč..e a chč..e!"

Pondělí 4. 9. 2017. Tak to vypadá, že jsme definitivně dojezdili! Včera bylo celý den zataženo a večer přišla bouřka s krupobitím.

21.4.2018 v 20:45 | Karma: 7,95 | Přečteno: 183x | Diskuse| Cestování

Věra Janů

Ukrajina cestou necestou: IX. Piknik!

Neděle 3. 9. 2017. Prší celou noc a celé ráno. Vypadá to, že dnes bude odpočinkový den. Doufám, že jenom tenhle. Ještě nám do konce zbývají čtyři dny a nerada bych je strávila u televize!

14.4.2018 v 19:33 | Karma: 10,23 | Přečteno: 226x | Diskuse| Cestování

Ukrajina cestou necestou: VII. Bukovel

Včera byl odpočinkový den. Všechny členy naší výpravy bolí po výšlapu na Hoverlu různé části těla, především nohy a tak jsme dopoledne doplnili zásoby v supermarketu DIM v Deljatynu

27.2.2018 v 22:07 | Karma: 14,77 | Přečteno: 716x | Diskuse| Cestování

Ukrajina cestou necestou: VI. Výstup na Hoverlu

Čtvrtek 31.8.2017. Píšu opět se zpožděním. Včera večer jsem byla tak unavená, že jsem sotva viděla na oči.

21.2.2018 v 19:29 | Karma: 15,62 | Přečteno: 540x | Diskuse| Cestování

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Jsem účetní na volné noze a jedním z mých mnoha koníčků je cestování a poznávání zajímavých míst na světě.