Ukrajina cestou necestou: VIII. ... a zase offroad?

Sobota 2. 9. 2017.  Včerejší odpoledne jsme s manželem strávili prohlídkou Yaremche. Přes tohle městečko jsme už několikrát projeli.

Jezdíme sem nakupovat, ale potřebovala jsem si ho prohlídnout z blízka a projít pěšky.

Michal zůstal doma a udělal nutnou údržbu na motorce. Už to bylo potřeba, aby nezačaly odpadávat součástky. My jsme se zatím tedy potulovali po Yaremche.

Byl první školní den a to je tady vždy velká sláva, konají se slavnostní nástupy, zní proslovy a hymna. Děti a i jejich rodiče a prarodiče obléknou Huculské kroje a po slavnostním zahájení školní docházky jdou buď do restaurace na oběd (ti movitější), nebo jich většina odjede domů. Bohužel jsme žádný z nástupů neviděli, protože jsme si potřebovali vyměnit peníze v bance a chvátali jsme, než budou mít polední pauzu. Takže jsme pak na hlavní ulici potkávali pestrobarevné hloučky dětí a omladiny.

Hlavní ulice v Yaremche je hezká, upravená, plná restaurací a kaváren, různých obchodů a stánků s nabídkou turistických exkurzí. Je vidět, že se všichni snaží sem přilákat a udržet turisty.

Je tady i hezká tržnice s typicky Karpatskými suvenýry.  Mě ale přišly dost drahé a ani jsem nějak nezatoužila vlastnit huňaté vlněné podkolenky i když velmi hezky zdobené, nebo ovčí kožešinu. Já na tyhle věci moc nejsem.

Do Yaremche jsme se vrátili ještě navečer v kompletní sestavě. Domluvili jsme si slavnostní večeři a tak jsem chtěla vyzkoušet slavnou restauraci Huculština. Je zmiňována v průvodci, který mi pomáhá plánovat naši cestu a i místní ji pochvalují. Bohužel se v restauraci konala privátní akce a tak jsme měli smůlu. Naštěstí si Vláďa vzpomněl, že nedaleko je jiná restaurace U Jakova a tam si pochutnali při minulé návštěvě. Neudělali jsme chybu. Jídlo bylo výborné a dobře udělané. I ceny byly příznivé (pivo 25,- hřiven, jídlo cca 100,- hřiven).

Ovšem poklidné a příjemné večeři předcházelo adrenalinové odpoledne.

Stroje v podstatě už dva dny odpočívaly, protože nějaká jízda po silnici, nebo jen prašné cestě nebyl žádný adrenalin. Kluky už svrběly zase ruce a tak bylo jasné, že vyrazíme po obědě na "malou vyjížďku".

Tady v horách je výraz "malá" hodně zavádějící, protože značení turistických tras nějaké je, ale žádná sláva a my stejně musíme jet tam, kam projede čtyřkolka a motorka. Takže nakonec dojedeme úplně jinam, než jsme si původně mysleli.

Pro jistotu sebou vozíme, kromě mobilu a lékárničky i turistickou mapu, abychom alespoň přibližně určili, kde vlastně jsme.

Nejdřív jsme objevili jednu krásnou vyhlídku, ze které jsme měli Mykulychin jako na dlani. Musím souhlasit tady s jedním místním domorodcem Romanem, že tahle "vesnice" zaujímá stejnou rozlohu jako Oděsa!

Ano, věřím tomu, protože když se drápete se čtyřkolkou několik kilometrů do kopce lesem a necestou a najednou se před Vámi vynoří dřevěná chaloupka s kvetoucí zahrádkou, slepicemi a nezbytnou kravkou, tak nechápete, kde se to tady vzalo. Ale což děduška s bábuškou a kravka nebo koza, ale když tam ještě stojí žigulík, to nechápete už vůbec nic.

Obdivuji místní domorodce a horaly, protože život tady není žádné peříčko. I proto mně velmi překvapila informace od místní rodačky Valji, že z tohoto kraje mladí lidé neutíkají do města, jdou studovat a vrací se zpět. Žijí tady a snaží se pracovat v turistickém ruchu, nebo v obchodě, apod... Mají můj obdiv, já bych tady nepřežila jednu zimu.

Ale to už jsem zase odbočila od našeho výletu.

Z překrásné vyhlídky jsme se vydali přes hlavní cestu dál do kopců. Vyškrabali se na Stajky (951 m n.m.), Smerickok (1007 m n.m.) a přes kopec Tovstyl (1016 m n.m.) jsme pomalu zamířili zpět.

Logicky, to co jsme nastoupali, jsme zase museli sjet dolů. Tentokrát to byl opravdu adrenalin, hlavně pro Michala, protože cesta byla opět plná hladkých valounů v kombinaci se štěrkem a plná výmolů. Když říkám výmolů, mám na mysli krátery v průměru 1 m a minimálně 30 cm hluboké, případně pro zpestření koryto vymleté vodou, případně ještě plné vody. Opět jsme několikrát brodili vodou, nebo tedy spíš bahnem a Michal 2x položil motorku.Jednou při cestě nahoru a podruhé cestou dolů. V některých úsecích jsem si říkala, že to snad ani nemůže sjet ve zdraví.

Když jsme se živi a zdrávi sešli v údolí u kapličky, rádi jsme tam nechali několik hřiven, jako poděkování, že jsme vyvázli se zdravýma rukama a nohama.

Po takovém výletu nám vždycky strašně vyhládne a tak po nezbytné hygieně, jsme se jeli nadlábnout s Honzou a Ivannkou do Yaremche. Šašlik s hranolkama, játra na smetaně a Vláďova hustá polévka plná masa, opečených brambor a fazolí byly skutečně skvělé.

Autor: Věra Janů | sobota 7.4.2018 16:27 | karma článku: 19,47 | přečteno: 679x

Věra Janů

Ukrajina cestou necestou: XI. Odjezd.

Úterý 5. 9. 2017. Je to jasné, motorka a čtyřkolka jsou naloženy. Včera pršelo celý den až do noci. Teď sice svítí sluníčko, ale posádka už je téměř naloděna.

29.4.2018 v 21:31 | Karma: 13,17 | Přečteno: 349x | Diskuse| Cestování

Věra Janů

Ukrajina cestou necestou: X. ".....chč..e a chč..e!"

Pondělí 4. 9. 2017. Tak to vypadá, že jsme definitivně dojezdili! Včera bylo celý den zataženo a večer přišla bouřka s krupobitím.

21.4.2018 v 20:45 | Karma: 7,95 | Přečteno: 183x | Diskuse| Cestování

Věra Janů

Ukrajina cestou necestou: IX. Piknik!

Neděle 3. 9. 2017. Prší celou noc a celé ráno. Vypadá to, že dnes bude odpočinkový den. Doufám, že jenom tenhle. Ještě nám do konce zbývají čtyři dny a nerada bych je strávila u televize!

14.4.2018 v 19:33 | Karma: 10,23 | Přečteno: 226x | Diskuse| Cestování

Ukrajina cestou necestou: VII. Bukovel

Včera byl odpočinkový den. Všechny členy naší výpravy bolí po výšlapu na Hoverlu různé části těla, především nohy a tak jsme dopoledne doplnili zásoby v supermarketu DIM v Deljatynu

27.2.2018 v 22:07 | Karma: 14,77 | Přečteno: 716x | Diskuse| Cestování

Ukrajina cestou necestou: VI. Výstup na Hoverlu

Čtvrtek 31.8.2017. Píšu opět se zpožděním. Včera večer jsem byla tak unavená, že jsem sotva viděla na oči.

21.2.2018 v 19:29 | Karma: 15,62 | Přečteno: 540x | Diskuse| Cestování

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Z uprchlíka agentem. Šapošnikov sehrál při výbuchu ve Vrběticích klíčovou roli

9. května 2024

Premium Jakou roli hrál ve výbuchu muničního skladu ve Vrběticích bývalý ruský voják Nikolaj Šapošnikov? O...

Rusko bombarduje civilní cíle a chlubí se tím. Nechutné, říkají Ukrajinci

Premium Záporoží (od zpravodajů iDNES.cz) Areál stavební firmy v Záporoží nacházející se jen dva kilometry od centra města zasáhla raketa...

Severní Makedonie zvolila novou prezidentku. Předchůdce uznal porážku

8. května 2024  22:19,  aktualizováno  22:35

Severomakedonský prezident Stevo Pendarovski uznal porážku ve středečním druhém kole prezidentských...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

Jsem účetní na volné noze a jedním z mých mnoha koníčků je cestování a poznávání zajímavých míst na světě.